Friday 26 November 2010

Bättre tandhälsa med vår nya kost?

IMAG0662

Så här såg våra fötter ut i morse i väntan på att få komma in till tandhygienisten. Det var äldste grabben som var kallad. Han har haft en del bekymmer med karies. Hygienisten började med att undersöka hans tänder. Det finns en del plack, smuts, så han skulle behöva hjälp med tandborstningen. Hur är det med kosthållningen? började hon.

Jag förekom med svaren:

De dricker ingen saft eller dricka. Alltid bara vatten och de har bara lördagsgodis. Ett svar jag hört mig själv upprepa varenda gång. Sen brukar de fråga om någon annan sticker till dem godsaker. Nej svarar jag då. Sen tänker jag att en del har mer karies helt enkelt ( nu tänker jag inte så längre dock ).

Sen var det dags för röntgen och när hon såg resultatet trodde jag hon skulle ramla av stolen. Helt ärligt. Hon var så övertygad om att finna karies, jag oxå egentligen… Men det fanns ingen! Inte ens i närheten!

Eftersom jag vet att skolmedicinare ofta är väldigt skeptiska till kostens egentliga betydelse ville jag inte säga att barnen blivit halvt veganer och att de dricker gröna smoothies varannan vecka.

Tandhygienisten sa: oavsett vad ni gör så fortsätt med det!!! Det funkar ju!

Jag vågade inte nämna att barnen fått fluorfri tandkräm sedan i somras. Nej det vågade jag rakt inte nämna =)

Mattias upplevde något liknande på sitt tandläkarbesök förra veckan. Han har aldrig varit kariesbenägen men hade lätt inflammation i tandköttet och fick alltid höra att han måste använda tandtråd mer flitigt. Hans tandkött var mycket bättre nu! =)

Det här är så otroligt roligt för oss. Vi lade inte om kosten för att vi var akut sjuka utanför att vi vill öka chanserna att inte drabbas av diabetes, cancer eller stroke, de vanligaste kostrelaterade sjukdomarna i vårt land.

Väldigt roligt att få ett kvitto på att hälsan har förbättrats. Vi har inte valt att lägga om vår kost av utseendemässiga skäl såsom att gå ner i vikt. Vi har valt den kost som anses ge bäst hälsa. Sen att den ger människor som vill det en viktminskning är förstås en bonus.

Ha en fin helg! Själv kommer jag befinna mig mellan flyttlådor och förträngda dammråttor. Jag skall tömma huset jag inte bott i på ett halvår. Skall bli väldigt skönt att bli av med det!

No comments:

Post a Comment