Thursday 18 August 2011

Barnsäkra kikärtsbiffar.

Idag gjorde jag kikärtsbiffar som killarna gillade. 9-åringen gav dem betyg 5 av 5. Strålande!!!

IMG_2927

Biffarna serverades i min mormors gamla köttbulle-skål. Jag är övertygad om att mormor oxå hade skippat köttet om hon varit ung idag eller hur mormor ;) Min älskade mommo lever inte längre men finns ofta med mig.

IMG_2933

Recept:

  • 400 gram kokta kikärtor (ca 3 dl okokta)
  • 2 msk potatismjöl (eller valfri mjölsort, jag kör ju glutenfritt)
  • 0,5 dl hackad färsk persilja
  • 1 finhackad gul lök
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 1 tsk spiskummin
  • 1/2 tsk salt
  • 1 msk ghi

Mixa allt. Jag började med kikärtorna tills de var ordentligt mixade, det tog lite tid och nu börjar jag bli rejält sugen på en matberedare ;) När allt är blandat/mixat så gör man små biffar som sedan steks i ghi på medelstark värme tills de fått fin färg.

Servera med potatismos och lingonsylt så gör du barnen glada =)

4 comments:

  1. Tack, det här blir lunchen idag! =)
    Återkommer med recension. *ler*

    Jag kokar alltid bönor/kikärtor och fryser in en del så har jag färdiga när helst andan faller på. Styckfryser man dem så tinar de ju så fort de små godbitarna. =)

    Semestern har varit fin, tack!♥ Skönt att vara hemma, känner att jag behöver stanna upp lite och andas. Fint så.

    Trevlig fredag fina du!
    Kram kram
    Anna

    ReplyDelete
  2. Två tummar upp!
    Eller fyra tummar rättare sagt. =)

    Både jag och min lilla prins tyckte det här var väldigt gott, snabbmat i sin godaste form!

    Jag modifierade lite efter hur vi äter och vad vi hade hemma. Tog bovetemjöl, gurkmeja, gräslök, lite svartpeppar och inget salt. Mums! Stekte biffarna i olja och serverade med ett mindre berg av ångkokt broccoli med lite olivolja på.

    Tusen tack söta du!♥

    Många kramar
    /Anna

    ReplyDelete
  3. Hej vännen!
    Det verkar vara många som stannar upp och andas just nu. Kanske är det något som ligger i tiden.

    Härligt att ni inspirerades och även gjorde er egna variant som lät väldigt mumsig!!!! =)) Man kan ju variera biffarna i det oändliga.

    kram på dig och sonen ha en riktigt härlig helg!
    Jessica

    ReplyDelete
  4. Tack för tipset, ska testa detta receptet i helgen!
    Kram Maria

    ReplyDelete