Monday 1 October 2012

Bröstcancermånaden–mitt bidrag, del 1.

Kära läsare. Det är väl ingen som undgått att oktober är bröstcancermånaden. Jag tänker inte uppmana er att köpa rosa bandet för det är inget jag själv gör. Anledningen till att jag inte gör detta är att jag tycker att det redan finns så mycket pengar i cancerforskningen och jag ser så många människor dö trots detta.

Istället vill jag uppmärksamma ett antal kvinnor som jag tycker är fantastiska förebilder. De har alla fått diagnosen cancer, en del av dem bröstcancer, och samtliga har ändrat sin livsstil för att bli friska. Inte nog med det, flera av dem har dessutom vigt sina numera friska liv till att hjälpa och uppmuntra andra kvinnor, så att de också kan välja livet istället för döden.  Dalai Lama sa 2009 att “The world will be saved by the western woman” och ta mig sjutton om inte dessa kvinnor är en del av detta.

Först ut är Jessica Ainscough.

jessicaA

Namn: Jessica Ainscough

Ålder: 26 år

Cancerdiagnos: Jessica fick sin diagnos när hon var 22 år. Hon var skribent på en tidning och levde livets glada dagar. Hon festade en hel del och började dagen med en kopp kaffe. Maten kom från en låda som hon värmde i mikrovågsugnen. Jessica hade fått en ovanlig form av cancer epithelioid sarcoma och hela hennes vänstra arm och axel var drabbad. Hon fick valet att amputera eller gå mot en säker död.

Behandling: Jessica valde efter noga efterforskningar att följa Gerson Terapin. Den består bl a i att man skall dricka 13 färskpressade juicer per dag. Man äter mycket raw food men även tillagad mat. Inget animaliskt protein. Under denna resa bloggade Jessica och jag hade nöjet att följa denna modiga och starka kvinna genom hennes resa. Sin blogg kallade hon The Wellness Warrior. Jessica följde ett strikt schema varje dag och kunde inte lämna hemmet eftersom hon behövde sina färska, ekologiska juicer. Hon mediterade även dagligen. Hon såg dessutom till att få sina 15 minuter i solen varje dag för att få D-vitamin.

Idag: Jessica är idag frisk och sprider sitt budskap på webbplatsen the Wellness Warrior.

Här kan ni höra henne berätta själv i en kort intervju.

Cancer är en signal från kroppen att något är allvarligt fel. Att då fortsätta på exakt samma spår kan ju inte leda någon annanstans. Jag säger som Albert Einstein "Ett tecken på vansinne är att göra samma sak om och om igen, men förvänta sig olika resultat."

4 comments:

  1. wow, det är så fantastiskt att jag blir tårögd.
    Varför vill inte forskarna och doktorerna se detta ultimata botmedlet mot cancer, samt att det är en förebyggande diet.
    Blir som sagt så frustrerad!!

    Kram fina du!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet inte Jenna, men det finns ingen prestige och inga pengar i att rekommendera människor att lägga om sin kost. Dessutom undergräver det hela västvärldens vårdsystem som bygger på behandling av symptom och läkemedelsindustrins enorma vinster här. Vem skall ta på sig det kollektiva ansvaret för att vi har styrt fel så länge? _Där_ handlar det om prestige däremot.

      Delete
  2. Skönt när någon skriver ner precis hur man själv känner och tänker. Tack fina du!

    Puss Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt att höra att jag inte är ensam om mina tankar :)

      puss!

      Delete